0%

5 tipp a biztonságos online vásárláshoz

utolsó módosítás: 2022. október 20. 13:58

Az online vásárlás során a vásárló teljes mértékben az online térben, jellemzően az eladó által üzemeltetett internetes áruházban, másnéven webshopban vásárol. Ez időtakarékos, kényelmes és gyakran már sokkal olcsóbb módja a termékek beszerzésének, mintha bejárnánk valamelyik plázát vagy szupermarketet. A pandémia okozta kényszerű otthonlét segítette az amúgy is egyre népszerűbbé váló vásárlási forma további terjedését, ám a növekvő online tranzakciók száma miatt a lehetséges kockázatok mértéke is emelkedett. Mire érdemes figyelned, ha el szeretnéd kerülni ezeket?

Az első és legfontosabb, hogy mielőtt a rendelés gombra kattintasz, járjd körbe alaposan az adott kereskedő felületét, és tájékozódj más vásárlók tapasztalatairól – ezt megteheted az adott weboldalon az ügyfélértékelések között vagy akár egy egyszerű Google-kereséssel is. 

Legyél óvatos a legalacsonyabb árakat ígérő, ismeretlen feladóval vagy a közösségi médiából érkező ajánlatokkal, hirdetésekkel szemben is. Ezekre a linkekre kattintva ugyanis könnyen hiteles weboldalnak álcázott, de valójában adathalász webhelyen találhatod magad. 

Könnyen alkalmazható tippek a csaló webshopok felismeréséhez

  • Vizsgáld meg a terméket kínáló weboldalt! Ellenőrizd a webshop üzemeltetőjét, nézd meg az általános szerződési feltételeket, illetve, hogy reklamáció, probléma esetén milyen lehetőségeid vannak elérni a kereskedőt.
  • Legyen gyanús, ha valaminek túl kedvező ára van, és inkább szánj pár extra percet arra, hogy megbizonyosodj az ajánlat valóságtartalmáról! 
  • Előre utalás helyett lehetőség szerint válaszd az utánvételes vásárlást!
  • A frissen regisztrált, „előéletmentes” eladó gyanús lehet. Mindig ellenőrizd, hogy vannak-e felhasználói értékelések és vélemények!
  • Nézd meg mindig a webhely URL-jét. Ha https:// helyett csak http://-vel írják, máris gyanakodj, az „s” ugyanis a biztonságot jelenti. Amennyiben a böngésződ címsorában egy biztonságos webhelyen (https) egy lakatot is látsz, az jó jel. Ahol viszont nincs lakat, ott se nevet, se jelszót, se bankkártyaadatot ne adj meg!

Ha megbizonyosodtál róla, hogy a kiszemelt webshop biztonságos, még mindig van pár lépés, melyekkel tovább növelheted az online vásárlásod biztonságát. 

Online vásárláskor is legyünk körültekintőek!

Óvakodj a gyanúsan olcsó termékektől!

Vannak jó tapasztalataid egy bizonyos webáruházzal kapcsolatban? Ismersz olyan embereket, akik elégedettek egy bizonyos webáruházzal? Akkor maradj lojális az adott internetes áruházhoz. Legyél mindig kritikus és egy kicsit gyanakvó az ismeretlen felületekkel kapcsolatban. Ha egy ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg gond van vele. Óvakodj a „hihetetlen áron” kínált termékektől, és azoktól a webhelyektől, ahol a terméket a legalacsonyabb áron kínálják. Előfordulhat, hogy az áru nincs is raktáron, és a csalóknak csak az a szándékuk, hogy a vásárló adatait megszerezzék.

Minden webhelyhez más-más jelszót rendelj!

Amellett, hogy nagy figyelmet fordítasz arra, hogy milyen webhelyeket látogatsz meg, azzal is tehetsz a biztonságért, ha erős jelszót használsz. Fontos, hogy minden webhelyhez más-más jelszót rendelj, hogy ha az egyik fiókod rossz kezekbe is kerül, a többit biztonságban tudhasd. 

Ne ments el szenzitív adatokat a böngészőben! 

Ugyan nagyon kényelmes, amikor kedvenc böngésződ automatikusan kitölti a webhelyekhez tartozó felhasználóneveket és jelszavakat, azonban biztonságosnak már nem igazán nevezhető. Ma már bármilyen utaláshoz – vagy akár csak a belépéshez is – telefonon érkező jelszó vagy ujjlenyomat megadása szükséges és a tranzakció a netbankból történik.

Használj megbízható vezeték nélküli hálózatot!

Legyél elővigyázatos akkor is, amikor ingyenes nyilvános – jelszó nélküli – wifihez csatlakozol. Egyre gyakrabban fordul elő ugyanis, hogy a pályaudvaron, üzletekben, repülőtereken, nyilvánosan elérhető wifi-hálózathoz csatlakoznak a kiberbűnözők, és a közös internetkapcsolat segítségével törik fel a gyanútlan netezők okoseszközeit. 

Jogorvoslati lehetőségek, ha baj van

Ha a megrendelt termékek mégsem érkeznek meg, vagy minőségük nem egyezik a weboldalon feltüntetettel, akkor 14 napod van garanciális és visszaküldési jogaid érvényesítésére. Az uniós szabályok értelmében a kereskedőnek meg kell javítania, ki kell cserélnie a megrendelt árut, csökkentenie kell vagy vissza kell térítenie az árát, ha kiderül, hogy a vásárolt árucikk hibás vagy nem úgy néz ki vagy nem úgy működik, ahogyan azt hirdették.

A termék kézhezvételétől számítva ugyancsak 14 napod van arra, hogy bármilyen indoklás nélkül elállj a vásárlástól – konkrét hiba vagy panasz megléte nélkül is. Persze vannak kivételek, melyekre ez a szabály nem vonatkozik: például romlandó áru, egyedi rendelésre készített termék, koncertjegy, repülőjegy, higiéniai termékek felbontás után. Ezért fontos, hogy mielőtt rendelsz, mindig olvasd el a webáruház visszaküldéssel és elállással kapcsolatos információit, hogy ne érjen később meglepetés. 

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közlése szerint amennyiben a kereskedő nem fogadja el a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban álló elállási jogod gyakorlását, és nem fizeti vissza az általad kifizetett összeget – mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában – a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz, békéltető testülethez fordulhatsz, vagy akár közvetlenül a bíróságra is mehetsz. Ahhoz, hogy a hatóságok az ügyeddel foglalkozni tudjanak, mindenképpen ismerned kell annak a cégnek az adatait, melytől vásároltál. Ha nem hazai, de az Európai Unióban működő cégtől vásároltál, akkor pedig az Európai Fogyasztói Központtól is kérhetsz segítséget – ez a szerv ugyanis minden tagországban jelen van.

Ez is érdekelheti